Context is leading

Fasegewijze, contextgeoriënteerde en waardengedreven organisatieontwikkeling

Zo blijf je juist nu verbonden met thuiswerkers

Terug naar kantoor? Vergeet het maar. Het meest actuele advies is zo weinig mogelijk te reizen en zoveel mogelijk thuis te werken. Daarom vier tips om ervoor te zorgen dat thuiswerkers zich betrokken blijven voelen bij elkaar en de organisatie.

Nu werknemers weer zoveel mogelijk thuis moeten werken, kan het lastig zijn om met elkaar in contact te blijven en medewerkers niet uit het oog te verliezen.

1. Communiceer regelmatig

Het contact behouden met medewerkers begint met regelmatig communiceren. Hoewel face-to-face meetings niet mogelijk zijn als een groot deel van de collega’s thuiswerkt, heb je als bedrijf genoeg andere opties tot je beschikking. Het gebruikelijke overleg op kantoor, kun je namelijk eenvoudig online voeren. Begin en eindig de dag bijvoorbeeld met een snelle stand-up. Door als team de dag te starten met een video call weet je waar iedereen mee bezig is en of iedereen lekker in zijn vel zit.

2. Wees beschikbaar

Langdurig thuiswerken is voor veel medewerkers een nieuwe situatie. Hoewel werknemers wellicht gewend zijn om zo nu en dan een dagje thuis te werken, wordt het anders wanneer mensen langdurig op hun home office zijn aangewezen. Sta als manager klaar voor medewerkers wanneer ze je nodig hebben en wees goed bereikbaar.

Waar het op kantoor laagdrempelig is om even bij elkaar langs te lopen, kan een digitale barrière lastiger te doorbreken zijn. Stimuleer medewerkers om regelmatig te chatten en te bellen wanneer er vragen zijn. Plan daarnaast wekelijks digitale een-op-een gesprekken in, zodat je weet hoe het met je medewerkers gaat. Op die manier behoud je ook het sociale contact onderling.

3. Houd de vinger aan de pols

Wanneer medewerkers op afstand werken, is het gemakkelijk hun betrokkenheid of welzijn uit het oog te verliezen. Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat. Voelen de thuiswerkers zich veilig, krijgen ze genoeg ondersteuning vanuit de organisatie en hebben ze vertrouwen in het bedrijf?

4. Bied ondersteuning op afstand

Het gevaar van eenzaamheid ligt op de loer wanneer medewerkers langdurig thuis werken. Het risico bestaat dat medewerkers zich niet gesteund voelen door de organisatie. Vergeet daarom niet om regelmatig feedback te geven en de doelstellingen van medewerkers scherp te houden. Digitale trainingen zijn ideaal om thuiswerkers te ondersteunen bij bepaalde vaardigheden. Zo kunnen medewerkers eenvoudig de draad weer oppakken wanneer ze weer terugkeren naar kantoor.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2023 Context is leading

Thema door Anders Norén