Het verband tussen organisatiecultuur en de prestaties van de organisatie is erg sterk. Er zijn veel studies waaruit blijkt dat organisaties met een sterke cultuur, beter presteren op KPI’s als klant, winstgevendheid en personeel.
In dit artikel gaan we dieper in op wat een sterke organisatiecultuur nou precies is, en wat het kan betekenen voor jouw organisatie.
Wat is een sterke organisatiecultuur?
Een sterke bedrijfscultuur is één die gebaseerd is op sterke en gedeelde (kern)waarden. Waarden die overal in de organisatie zijn doorvertaald.
Maar wat zijn kernwaarden eigenlijk? En hoe vertaal je die dan door?
Kernwaarden zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken? Het geeft kortom aan waarom en hoe je dingen doet. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen wat er verwacht wordt en pakt iedereen de zaken op dezelfde manier aan. Voorbeelden van kernwaarden zijn: “transparant”, “integer”, “doelgericht” of “zorgvuldig”.
Culture is behavior at scale. Companies that create a winning culture are five times more likely to be top performers. Our proven approach to culture change is based on behavioral science and can transform your organization.
Kernwaarden zijn doorvertaald in de organisatie, als je ze overal tegenkomt. Ze worden dan voelbaar, merkbaar in de dagelijkse praktijk van de organisatie. Bijvoorbeeld in overleggen, functioneringsgesprekken, op de werkvloer en in processen.
Maar een sterke bedrijfscultuur kan ook een positieve bedrijfscultuur zijn: gericht op goede onderlinge verhoudingen, een fijn, opbouwend werkklimaat en positieve communicatie onderling. Natuurlijk mag je wel eens een slechte dag hebben, maar je probeert in een positieve bedrijfsomgeving altijd wel naar mogelijkheden en oplossingen toe te werken.
Opvallende studies over organisatiecultuur en performance
Eigenlijk kun je er niet omheen als je de vele studies er op naslaat: de performance van een organisatie met een sterke cultuur is significant hoger dan wanneer de cultuur niet sterk is. En dit zijn niet zomaar studies. De meeste van onderstaande studies zijn wereldwijd uitgevoerd en over vele sectoren heen. En de organisaties die de studies hebben uitgevoerd, zijn ook niet de minste.
- Gallup heeft onderzocht en gevonden dat de klanttevredenheid 12% hoger is, en zowel het ziekteverzuim als het personeelsverloop 37% lager is bij een sterke organisatiecultuur.
- McKinsey toont in een studie aan dat organisaties met een sterke cultuur gemiddeld 60% meer uitkeren aan haar aandeelhouders.
- Bain ziet een 250% hogere groei bij organisaties met een sterke cultuur
- En Harvard toont aan dat een organisatie met een positieve cultuur een 516% hogere omzet kan halen met 30% hogere prestaties.
Wat zit er achter dit verband?
Kijk, diep van binnen weten we allemaal dat bevlogen medewerkers efficiënter werken, innovatiever en creatiever zijn en beter met elkaar samenwerken. Logisch dat daarmee de prestaties van een organisatie verbetert!
En alle genoemde studies veronderstellen dat wanneer een organisatiecultuur sterk of positief is, medewerkers zich gemotiveerd en bevlogen voelen om voor die organisatie te werken.
Op zich is dat niet zo vreemd. Ga maar eens na: als jij zelf bevlogen en geïnspireerd bent, kom je op de beste ideeën en ga je door totdat de klus gedaan is. Toch? En een sterke organisatiecultuur selecteert automatisch de mensen die zich graag daartoe verhouden en dus voor die organisatie willen werken.
Onze cultuurscan richt zich op 8 dimensies:
Wil je weten hoe sterk jouw organisatiecultuur is? Vraag dan onze cultuurscan aan.