Context is leading

Feedback geven én ontvangen doe je zo

Of je nu thuiswerkt of op kantoor, elkaar live ziet of via beeld, als je fijn met elkaar wilt samenwerken zul je je collega’s zo nu en dan feedback moeten geven. Uiteraard is het ook belangrijk dat jij open staat voor de feedback van anderen. Hoe krijg je beide op een prettige en effectieve manier voor elkaar?

Irritatiegrens bereikt? 

Ben je net lekker aan het werk, plopt er weer een chatberichtje binnen via Teams. En ja hoor, het is wéér die ene collega die nooit echt iets te zeggen heeft. Of deze: je hebt heel wat uren gestoken in het voorbereiden van een vergadering, van praatje tot PowerPoint, blijkt de helft van je collega’s geïnteresseerder in de appjes die ze ontvangen. Mét keiharde ringtone. 

Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken van werksituaties waarin collega’s je irritatiegrens voortdurend oprekken. Je kunt dan twee dingen doen: je blijven irriteren en proberen door te ademen of besluiten dat de grens is bereikt en het tijd is voor effectieve feedback.

Feedback ontvangen zónder welles-nietesdiscussie 

Goede feedback geven is lastig, maar feedback goed ontvangen, is nog veel moeilijker. Vaak schiet de ontvanger in de verdediging. Er ontstaat dan een welles-nietesdiscussie. De volgende vijf regels helpen je bij feedback ontvangen:

1.    Luister goed.

Luister bij het ontvangen van feedback goed en rustig naar wat de ander vertelt. Het is belangrijk om de ander uit te laten praten.

2.    Vat samen.

Voordat je een reactie geeft, vat de feedback eerst samen. Bijvoorbeeld: “Dus als ik het goed begrijp, zeg je dat ik me ongenuanceerd uitdruk?”

3.    Vraag door.

Als je iets niet begrijpt, kun je open vragen stellen. Zoals:
a.    “Wat bedoel je precies als je zegt dat ik mij ongenuanceerd uitdruk?”
b.    “Wanneer is dat gebeurd?”
c.    “Kun je mij daar wat voorbeelden van geven?”

4.    Doe er je voordeel mee.

Feedback kan enorm waardevol zijn. Bedenk daarom hoe je je voordeel ermee kunt doen. Dit helpt om de feedback makkelijker te ontvangen.


5.    Ga jezelf niet verdedigen.

Het is een valkuil om bij feedback allerlei argumenten van stal te halen om aan te tonen dat je bedoelingen goed waren. Het gaat niet om jouw bedoelingen, maar om het effect van jouw gedrag.

Meer weten over feedback geven en ontvangen? 

Dat kan met een training of onze online 360-graden Feedbacktool. Kijk ook eens op Academy voor een volledig overzicht van onze trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Heb je vragen over een training of behoefte aan vrijblijvend advies? Neem dan contact met ons.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2021 Context is leading

Thema door Anders Norén