Laatst hadden we een intakegesprek met Els. Kordate vrouw, 53 jaar. Directeur van een grote organisatie, geeft leiding aan een team van 10 afdelingshoofden. Het duurde niet lang, of haar leervraag kwam op tafel: “Al mijn 10 afdelingshoofden zijn echte professionals hoor, maar 6 van hen snappen het gewoonweg niet. Onze organisatie zit in een veranderproces en ik wil dat de afdelingshoofden met plannen komen om daar zelf vorm en inhoud aan te geven. Ik geef ze dus alle ruimte en vrijheid om aan de slag te gaan met die vernieuwing. Maar ze pakken het niet op, ik snap daar dus helemaal niets van. Hoe krijg ik ze nu eindelijk eens in beweging?”
Teamleden die niet in beweging komen, of gewoonweg niet doen wat in jouw ogen zó logisch is. Herkenbaar? Laten we daar eens op een wat dieper niveau naar kijken.
Kijken naar gedrag
Als je leert leidinggeven, leer je vooral te kijken naar gedrag. Natuurlijk leer je eerst je eigen gedrag beter kennen, je krijgt beter zicht op je kwaliteiten en valkuilen. Daarna leer je kijken naar het gedrag van de ander. Maar goed, leidinggeven gaat natuurlijk over meer dan inspelen op het gedrag dat mensen in het dagelijkse leven laten zien. Twee voorbeelden:
- Ahmed is een heel nuchtere jongeman met een heel directe manier van communiceren. Die moet je dus ook zo benaderen.
- Loes is een heel warme, invoelende collega, die moet je dus met de nodige voorzichtigheid benaderen.
Nou, dat valt nog maar te bezien. Het gedrag dat mensen laten zien, hoeft zeker niet overeen te komen met hoe die persoon benaderd wenst te worden. Loes, bijvoorbeeld, stelt een duidelijke en directe manier van communiceren erg op prijs. Wanneer je haar te voorzichtig benadert, wordt het haar al snel te wollig. Loes wordt dan ongeduldig, zelfs wat kortaf. Ben je in plaats daarvan direct, dan is zij die prettige en warme collega zoals je die graag om je heen hebt.
Wat zie je onderwater?
Een cruciale denkfout is dus dat het gedrag van mensen ‘bovenwater’ gelijk is als waar ze behoefte aan hebben van een ander. Maar dat is zeker niet altijd het geval. We moeten ‘onderwater’ leren kijken. Dus niet alleen naar het gedrag van mensen, maar ook naar wat zij nodig hebben. Weet jij van al jouw mensen wat zij precies nodig hebben als het gaat om een prettige communicatie, een goede samenwerking en het optimaal presteren in hun job? Goed leiderschap gaat in onze ogen voornamelijk over het rekening houden met de behoeften van je teamleden.
Maar hoe kom je daar nu achter? De behoeften van andere mensen kun je tenslotte niet zien. Ze zijn niet zichtbaar in de dagelijkse praktijk en al een behoorlijke klus om voor jezelf te achterhalen, laat staan voor die ander? Daar kan de SD-waardentest en teamscan bij helpen. Het zijn de enige instrumenten die juist daar zicht op geven. Het helpt je om ‘onderwater’ te kijken naar je eigen behoeften en geeft daarmee precies aan wat je nodig hebt om jouw talenten en kwaliteiten maximaal te benutten. Zodat je écht in je kracht staat, maar dan op een duurzame manier. Je kent je eigen perspectief op de wereld en geeft inzicht in hoe je de ander kunt ondersteunen om datzelfde te bereiken. En daar kun je als leidinggevende natuurlijk je voordeel mee doen!
Zelf aan zet
En Els? Tijdens het intakegesprek werd ook haar SD-rapport uitgebreid besproken en dat veranderde haar perspectief volledig. Bij het vormgeven van haar werk, bleek haar eigen behoefte aan ruimte en vrijheid groot. Veel groter zelfs dan van de gemiddelde mens. En deze eigen behoefte had ze geprojecteerd op haar afdelingshoofden, ervan uitgaande dat iedereen wel dezelfde behoefte zou hebben. Toen Els zich echter realiseerde dat haar eigen behoefte allesbehalve gelijk was aan de gemiddelde behoefte aan doelen, kaders en mijlpalen, wist zij ook meteen: niet haar afdelingshoofden moesten zich aanpassen, maar zijzelf was aan zet.
Niet langer was de focus op hoe zij haar afdelingshoofden in beweging kon krijgen, maar hoe zij rekening kon houden met de behoeften van haar individuele teamleden. Makkelijk? Nee, zeker niet. Maar gelukkig kon ze met deze nieuwe focus aan de slag en had ze nog een heel leerprogramma voor zich.
Nieuwsgierig naar meer?
Ben je na het lezen van dit nieuwsgierig geworden naar onze methode?
Wil je bijvoorbeeld zelf jouw persoonlijke SD-rapportage eens doornemen met een gecertificeerd coach? Of meer weten over de inzet van deze tools in onze ontwikkelprogramma’s? Neem dan contact op met ons.